Recenzia: Moře potkalo oblohu

Sú čudné knižky, ktoré sú pre deti a rodičom sa až rozum zastavuje. Sú knižky bežne detské. Milo detské. Knižky pre večné deti. A potom sú knižky, ktoré sú pre deti, pre väčšie deti, pre skoro dospelých, dospelých a aj babičkám sa páčia. Pozor nasleduje klišé: Knižky, v ktorých si každý nájde to svoje.

Viac než len detská kniha

Presne takou knižkou je Moře potkalo oblohu od Vydavateľtva Albatros. Neviem, či som videla inú detskú knihu, ktorá by mala toľko vrstiev. Práve táto vrstevnatosť je to, čo ma na tejto detskej knihe prekvapilo a upútalo. Niektoré vrstvy sú viditeľné na prvý pohľad, tie číta dieťa samo, na tie prídete pri prvom čítaní. Ako ale knihu čítate viac a viac, odkrývajú sa ďalšie a ďalšie vrstvy, detaily, ktoré ste si doteraz nevšimli. Sú skryté v texte i v ilustráciách. Človek sa až pozastaví nad tým, ako v tak krátkom texte môže odhaľovať nové veci pri piatom, siedmom, dvanástom čítaní…

Čítali ste už nejakú knihu v rôznych etapách svojho života? A stalo sa vám, že ste tam nachádzali iné, nové veci, ktoré ste si dovtedy nevšimli? Že v rôznych časoch vo vás rezonovala kniha inak? Nenapadlo by mi, že také niečo ako Salinger dokáže aj detská knižka o dvanástich stranách.

Príbeh

Kniha je o malom Jonášovi, ktorý žije na brehu mora. Kým ešte žil jeho dedko, rozprával mu o vzdialenom mieste, kde sa more stretáva s oblohou. Žijú tam zvláštne bytosti, lietajúce ryby a medúzy, plávajú tam prečudesné lode alebo skôr lietajú? Jonáš sa na dedkovu počesť vyberie nájsť toto miesto. Po ceste spozná zaujímavé miesta a zažije neuveriteľné veci.

Kniha vyšla zatiaľ len v češtine, ale nemyslím si, že by to pre slovenských rodičov bol veľký problém. Textu v nej nie je veľa a je jednoduchý. Hodnota tejto knižky nie je v texte, ale v obrázkoch a samotnom príbehu, ktorý poľahky dieťaťu prerozprávate.

Spoločné čítanie

Moře potkalo oblohu je knižka, ktorou deti potrebujú previesť. Ak ich necháte s knihou samé, stratia sa v krásnych tajomných obrázkoch a povrchne preletia text. Jednoznačne je to kniha vhodná na spoločné čítanie a viem si predstaviť, že aj deti 10+ by k nej potrebovali asistenciu, aby sa im v nej podarilo odhaliť čo najviac. Veľmi ťažko sa mi to vysvetľuje. Ale možno pomôže, keď len heslovite vymenujem témy, ktoré sa podarilo odhaliť mne. Láska, spomienky, smrť a lúčenie, fantázia, sny, túžba a dobrodružtvo sa prelínajú s odľahčenými témami ako druhy vtákov, rozlišovanie veľkostí, zvieratá, technika, lode, more… O všetkých sa dá s deťmi rozprávať a pri každom čítaní môžete rozoberať inú. A áno, aj s trojročným sa dá nad touto knihou rozprávať o láske alebo smrti (ak na to máte gule samozrejme).
Ako ju Mr. R dostal, čítal ju postupne s tatom, s babkou i so mnou. Podľa jeho reakcií a komentárov som si všimla, že s každým z nás ju čítal inak. Každý z nás ho upozorňoval na iné detaily ilustrácií, iné línie v príbehu. Zostala som ohromená a zarazená ako veľmi odlišne sa dá táto kniha čítať.
Už teraz sa teším ako si ju budeme čítať za rok, potom keď bude mať Mr. R päť, osem, jedenásť a verím, že ju vytiahne z police aj neskôr.
Moře potkalo oblohu by som hneď odškatuľkovala z úzkoprsého označenia detská kniha a prehodila ju do sekcie krásnej literatúry.

Moře potkalo oblohu